Bestemmingsplan/Omgevingswet/Berichten over uw Buurt

Een verandering in uw directie woonomgeving? Raadpleeg regelmatig www.omgevingswet.nl

De Omgevingswet

Informatiebron: www.omgevingswet.nl

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En regelt daarmee het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving. Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien.

Anders denken en werken

Het vraagt om een heel andere werk- en denkwijze van overheden, burgers en bedrijven. Open, samenhangend, flexibel, uitnodigend en innovatief zijn daarbij de kernwoorden. Door minder en overzichtelijke regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en het geven en vragen van vertrouwen. Daarbij moet het doel van een initiatief in de fysieke leefomgeving centraal staan in plaats van de vraag: ‘mag het wel?’.

Uitvoering en invoering

Nu het wetsvoorstel Omgevingswet is aangenomen, wordt er gewerkt aan de uitvoeringsregelgeving. De Omgevingswet werkt door in vier algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) met de regels voor het praktisch uitvoeren van de wet. Deze AMvB’s zijn in juli 2016 in consultatie gegaan. We verwachten de AMvB's in de loop van 2017 voor te leggen aan de Afdeling advisering van de Raad van State.

Aanvullingswetten

Parallel aan de Omgevingswet worden vier aanvullingswettten opgesteld als onderdeel van het stelsel omgevingsrecht. Het gaat om bodem, geluid, natuur en grondeigendom en herkaveling.

De Crisis- en herstelwet

De Crisis- en herstelwet (Chw) geeft vastgelopen projecten een impuls of zorgt voor versnelling dankzij kortere procedures. De Crisis- en herstelwet is tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de wijziging van de Algemene wet bestuursrecht van kracht en zal daar uiteindelijk in opgaan.

Omgevingswet en Europa

In het EU-project 'Make it Work!' werkt Nederland samen met andere Europese lidstaten aan integrale wetgeving voor de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet is hierbij een goed voorbeeld voor het dichter bij elkaar brengen van regelgeving en implementatie.

Voortgang

Nu de Omgevingswet is aangenomen en gepubliceerd, wordt hard gewerkt aan de uitvoeringsregelgeving, aanvullingswetten en invoeringsregelgeving. De planning is dat de Omgevingswet daarmee in 2019 in werking treedt.

Documenten

  • De Omgevingswet in het Staatsblad

    Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet). Zoals...

    Publicatie | 26-04-2016

  • Indiening wetsvoorstel Omgevingswet aan Tweede Kamer - Koninlijke boodschap

    Kamerstuk: Kamerbrief | 17-06-2014

  • Indiening wetsvoorstel Omgevingswet aan Tweede Kamer - Wetsvoorstel Omgevingswet

    Kamerstuk: Voorstel van wet | 17-06-2014

  • Indiening wetsvoorstel Omgevingswet aan Tweede Kamer - Memorie van toelichting

    Kamerstuk: Memorie van toelichting | 17-06-2014

  • Indiening wetsvoorstel Omgevingswet aan Tweede Kamer - Advies Raad van State

    Kamerstuk: Advies Raad van State | 17-06-2014

 

Als eerste belangrijkst hot item punt is: Informatie moet op orde zijn!

'Informatie over Omgevingswet moet kloppen'

  13 feb 2017 4 reacties

Om te zorgen dat gemeenten uniforme en juiste informatie over de Omgevingswet krijgen, stelt het Programma Aan de slag met de Omgevingswet deze maand een basisgids beschikbaar. Projectleiders binnen gemeenten en marktpartijen kunnen met het basismateriaal zelf cursussen over de wet samenstellen.

Woud aan trainingen 

Hiermee weten gemeenten in elk geval zeker dat de informatie die zij krijgen over de nieuwe wet klopt en relevant is, zegt Ineke van der Hee. Zij is programmadirecteur van Aan de slag met de Omgevingswet, een samenwerking tussen rijk, gemeenten, provincies en waterschappen. ‘Bedrijven en organisaties bieden op dit moment allerlei trainingen aan, elk met een eigen insteek. Van gemeenten krijgen wij de vraag: hoe weet ik welke feiten ik in ieder geval moet kennen? Wij bieden daarom de basisgids aan, compleet met lesmateriaal, waarmee ambtelijke projectleiders en marktpartijen aan de slag kunnen.’

 

Prototype uitwerken

De gids is ontwikkeld samen met partijen in het land. Die werkwijze wordt ook toegepast op andere onderdelen van het implementatieprogramma, licht Van der Hee toe. Bijvoorbeeld bij de vorming van het digitaal stelsel Omgevingswet en bij de inspiratiegids over participatie. ‘We wachten niet tot we een onderdeel helemaal perfect hebben uitgewerkt, maar presenteren een prototype en proberen dat vervolgens samen beter te maken. Zo krijgen de bevoegde gezagen, burgers en bedrijven de kans om mee te denken over de nieuwe wet. Daar is veel enthousiasme voor.’

 

Nieuwe pilot omgevingsvisie

Zo heeft een oproep om te experimenteren met de implementatie tot ruim tachtig aanvragen geleid, waarvan er nu 45 zijn toegekend, zegt Van der Hee. Ze hebben betrekking op onder meer omgevingsplan, integraal werken en bestuurlijke afwegingsruimte. Ook komt er een nieuwe ronde pilots over de omgevingsvisie, waar nog tien projecten voor worden gezocht, van gemeenten of provincies die alvast werk willen maken van hun omgevingsvisie. De opgedane kennis wordt via de programmawebsite gedeeld.

Informatiebron: Binnenlands Bestuur.

Omgevingswet - grootste wetgevingsoperatie sinds de invoering van Grondwet in 1848

Bestemmingsplannen vervallen - overgang naar een Omgevingswet.

Dossier: Omgevingswet

Het wordt wel vergeleken met de grootste wetgevingsoperatie sinds de invoering van de Grondwet in 1848. De Omgevingswet vervangt tientallen wetten en honderden ministeriële regelingen en AMvB's over ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water, die relevant zijn voor de leefomgeving. Veel gemeenten, provincies en waterschappen experimenteren al met de nieuwe mogelijkheden die de wet biedt. Volgens planning wordt in 2019 de huidige wet- en regelgeving vervangen door de Omgevingswet.

Informatiebron: Binnenlands Bestuur.

wat is een bestemmingsplan?

Wat is een bestemmingsplan?

Gepubliceerd: Informatiebron; denhaag.nl-bestemmingsplannen
    17 maart 2014
Laatste wijziging:
    26 mei 2016

In de bestemmingsplannen van de gemeente staat waar mag worden gebouwd en waarvoor een gebouw gebruikt mag worden. De gemeente maakt bestemmingsplannen voor alle grond die bij de gemeente hoort.

Bij bestemmingsplannen horen verschillende bestuurlijke documenten, zoals het wijzigingsplan en een uitwerkingsplan.
Wijzigingsplan of uitwerkingsplan

Een wijzigingsplan wijzigt een deel van het bestemmingsplan. In een uitwerkingsplan wordt een deel van het bestemmingsplan uitgewerkt. Wijzigen of uitwerken kan alleen als in het bestemmingsplan de rechtspraak is opgenomen om het plan uit te werken.

Zowel een wijzigingsplan als een uitwerkingsplan bestaan uit:

    een plankaart
    regels
    een toelichting.

Door de plankaart en de regels is vastgelegd voor welke functies gronden en gebouwen gebruikt mogen worden en wat er op een locatie gebouwd mag worden. In de toelichting wordt uitgelegd waarom.

Kijk voor meer informatie over bestemmingsplannen, wijzigings- en uitwerkingsplannen en voorbereidingsbesluiten op Bestemmingsplannen.
Bestemmingsplannen inzien

Bestemmingsplannen die ná 1 juli 2008 bekend zijn gemaakt:

    Stadsdeel Centrum
    Stadsdeel Escamp
    Stadsdeel Haagse Hout
    Stadsdeel Laak
    Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg
    Stadsdeel Loosduinen
    Stadsdeel Scheveningen
    Stadsdeel Segbroek

U kunt ook langsgaan bij het Den Haag Informatiecentrum om een bestemmingsplan te bekijken. Of maak een afspraak met een projectinspecteur via telefoon 14 070.

Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening)

Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening)

Bestemmingsplan (informatiebron; denhaag.nl-bestemmingsplannen)

Gepubliceerd: 
23 december 2016
Laatste wijziging: 
02 januari 2017

Het vastgestelde bestemmingsplan Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening) wordt vanaf 29 december 2016 gedurende een termijn van 6 weken ter inzage gelegd.

Vastgesteld

De gemeenteraad heeft bij besluit van 17 november 2016 het bestemmingsplan Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening) gewijzigd vastgesteld.

Met ingang van 29 december 2016 wordt het vastgestelde bestemmingsplan Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening) gedurende een termijn van 6 weken op de volgende wijzen ter inzage gelegd, beschikbaar gesteld en raadpleegbaar gemaakt:

  • op de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl waar het bestemmingsplan Regentesse-/Valkenboskwartier (Integrale herziening) te vinden is onder planID: NL.IMRO.0518.BP0313CReVaNew-50VA;
  • op de gemeentelijke website: www.denhaag.nl/bestemmingsplannen;
  • digitaal en op papier bij het Den Haag Informatiecentrum, Spui 70 (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur en donderdagavond ook alleen op afspraak van 16.00 tot 20.00 uur).

Beroepsmogelijkheid

Van 30 december 2016 tot en met 9 februari 2017 kan door belanghebbenden beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Beroep kan worden ingesteld door belanghebbenden:

  • die tijdig hun zienswijze hebben ingediend;
  • die bezwaar hebben tegen de wijzigingen ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan. De wijzigingen zijn terug te vinden in het onderdeel ‘Staat van wijzigingen’ van het raadsvoorstel/-besluit RIS 295098;
  • aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten, dat zij niet tijdig zienswijzen over het ontwerp-bestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar hebben gemaakt.

Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan treedt in werking met ingang van 10 februari 2017, tenzij gedurende bovengenoemde termijn naast het indienen van een beroep een verzoek om voorlopige voorziening wordt gedaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Als dat het geval is, treedt het besluit tot vaststelling niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Bestemmingsplan

 

 

 

 

 

 

 


Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE